De dagen in San Francisco

4 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het eten met de familie Van den Boom maandagavond was gezellig. We hebben tips en adressen uitgewisseld.

Dinsdag hebben we eensgezind als shop till you drop dag bestempeld. Ons hotel is gunstig gelegen in het centrum en we waren dus ook zo in het winkelgedeelte rondom Union Square. Broeken, schoenen, hoodies en t-shirts zijn er gescoord. Vanaf Macey’s was een Amerikaanse weirdo enorm in ons geinteresseerd en ging ons echt volgen. Deze meid had haar haren gekleurd, haar armen met lipstick beschreven en bleef steeds rondom ons heen hangen, ook toen we naar de volgende winkel gingen. We zijn toen bij een dure handtassen zaak binnen gegaan. Toen zij ook binnen wilde komen draaide Noël zich om en vertelde haar to fu… off. Ze was teleurgesteld en zei dat ze dacht dat ze ‘part of the family’ was…! Hoe dan ook, ze is verdwenen en we hebben haar niet meer terug gezien. Waarschijnlijk heeft ze een ander pleeggezin gevonden die haar wel de aandacht gaf waar ze naar op zoek was. De verkopers daar vertelden dat dit vaker gebeurt. Geen aandacht aan schenken en niet aankijken was het advies. Weer wat geleerd.

Op woensdag naar Alcatraz Island. We hebben eerder een 3 dagen OV kaart genomen die geldig is voor alle bussen, trams, treins en metro’s in het centrum. Handig en je hebt de kaart er snel uit. De busrit naar de pier waar de boot vertrekt is fraai en biedt een mooi vergezicht over de baai.

Alcatraz is indrukwekkend. Bij het ticket hoort een audiotour waarmee ook de geschiedenis en het verloop goed duidelijk worden. Er hebben uiteindelijk vrij weinig gevangenen hier hun tijd doorgebracht, overigens wel in barre omstandigheden. Er zijn verschillende ontsnappingspogingen geweest. Uiteindelijk zijn 3 gevangenen verdwenen waarvan onbekend is of zij er in geslaagd zijn om veilig de 2 km richting de stad over te steken.

Door hoge (onderhouds)kosten was het niet meer mogelijk om Alcatraz bij de tijd te houden en is deze in 1963 gesloten.

Vandaag, donderdag, zijn we tijdens onze laatste dag gaan fietsen over de Golden Gate brug. We waren niet de enigen. Een enorme rij van wandelaars en fietsers steekt over terwijl de autos een halve meter verder naast je door razen. Één keer doen en daarna niet meer komen zou ik zeggen (zeker als je hoogtevrees hebt zoals ik J).

Daarna richting Saucelito. Dit is een erg mooi plaatsje, met veel kleine winkeltjes. Na een grote cheeseburger zijn we doorgefietst tot in Tiburon. Onderweg is duidelijk te zijn dat hier veel bemiddelde Amerikanen de stadse drukte ontvluchten met de mooiste huizen met geweldig uitzicht op de baai van San Francisco. De totale tocht was zo’n 33 kilometer, daarna met de Ferry vanuit Tiburon in een half uur terug naar de pier en de fietsen inleveren.

Vanavond een makkelijke maaltijd, de jochies KFC en wij een pizza slice. Zo meteen nog even naar Bob’s donuts halen met Thomas. Deze donut winkels zijn 24 uur per dag open en er staan altijd rijen voor de winkels, aansluiten dus.

1. Henri:
    Alweer een leuk verhaal.
  2. Tim Zegveld YourTravel:
    4 augustus 2017
    Zoals alle andere verhalen is het iedere keer weer erg leuk om jullie ervaringen te lezen. Top!
  3. Ilse:
    4 augustus 2017
    Wat een leuke verhalen om te lezen! Goed gedaan Jan. Geniet nog van jullie laatste dagen daar